Gumikról általában (abroncsszerkezetek, egyéb fogalmak)

A gumiabroncs szerkezete:
Külső megjelenése alapján azt hihetnénk, hogy az autók, motorok gumiabroncsa kizárólag gumiból készül, noha valójában négy fő összetevőjük van: gumi, kordszövet, vegyi anyagok és fém. Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen adják a gumiabroncsoktól megkívánt tulajdonságokat. Napjaink tipikus radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek. Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, ú.n. peremhuzalkarikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához. A gumiabroncsot vegyi összetevői teszik ellenállóvá az elhasználódással, a hővel és az öregedéssel szemben. De ugyanezek a vegyi anyagok biztosítják a gumiabroncs kopásállóságát, tapadási tulajdonságait. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket. A gumiabroncs két alapvető részből áll: a futófelületnek - amely az úttal közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs vázszerkezete, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.

Diagonál szövetváz:
Felfújható abroncs szerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószögeket zárnak be a futófelület koronavonalával.

Radiál szövetváz:
Egy felfújható abroncs szerkezet amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.

Aquaplaning:
Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR:
A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m2

DOT-szám:
Az amerikai „Department Of Transportation” - hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. „318” = 1998 év 31. munkahete. A 2000. Évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. „1501” 2001 év 15. munkahete.

Futási irány:
Jó minöségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Előny: halkabb mint más típusú abroncsok, jobb tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Karkasz:
A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illet használható fel futózásra.

Lamellák:
Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen amelyek mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.

Sebesség határok (speed index)
Gumiabroncs jelölései (példa: 205/65 R 14 95W)
Q : Sebességhatár: 160 km/h
R : Sebességhatár: 170 km/h
S : Sebességhatár: 180 km/h
T : Sebességhatár: 190 km/h
H : Sebességhatár: 210 km/h
V : Sebességhatár: 240 km/h
W : Sebességhatár: 270 km/h
Y : Sebességhatár: 300 km/h
ZR : Sebességhatár: 300 km/h
205
A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
65
A gumi magasságának és szélességének viszonya %-ban
R
Az abroncs szerkezeti felépítése (radiál / diagonál)
14
A felni átméröje col-ban, 1 col = 25,4 mm
95
(Load Index) terhelhetöség megadása, itt: 95 = 690 kg
W
Sebességhatár jelölése, W = Sebességhatár: 270 km/h
Egyéb, speciális jelölések
M+S
Téligumi
RF
Speciálisan megerösített gumiabroncs (reinforced)
C
Speciálisan megerösített foképp kisteherautóknál
N1 N0
Speciális Porsche-specifikáció
Cím:
8900 Zalaegerszeg, Vorhotai út 3.
Telefon:
92/346-610
E-mail:
Partnereink:
Egerszeginfo.hu - Zalaegerszeg információs portálja
 
 
Szalay gumi - gumiszervíz, gumi forgalmazás, alumínium- és acél felnijavítás, forgalmazás
 
KRE-ART '98 Bt.